Civilizāciju sadursme
Eiropas nākotnes
risinājums patiesībā labi aprakstīts jau pirms gadiem 20 –
Semjuels Hantingtons. «Civilizāciju sadursme». Neticās, ka
Eiropas parlamentā to nav lasījuši, tikai izskatās, ka katrs
sapratis pēc savas izvirtības pakāpes.
«Rietumu
izdzīvošana ir atkarīga no tā, vai amerikāņi atkal apstiprinās
savu rietumu identitāti un vai paši Rietumeiropas iedzīvotāji
spēs pieņemt savu civilizāciju kā unikālu, nevis universālu, kā
arī vai tie spēs apvienoties lai saglabātu civilizāciju pret
izaicinājumiem, ko sagādā ne-rietumu sabiedrības. Izbēgt no
globāla civilizāciju kara iespējams tikai tad, ja pasaules līderi
pieņemt globālās politikas daudzcivilizāciju raksturu un sāks
sadarboties tā atbalstīšanai.»
Eiropas politiķi
šajā pamācībā jēdzienu «civilizācija» ir sajaukuši ar
jēdzienu «tauta» un tas attiecīgi rada savas sekas gan Eiropas
valstu iekšpolitikā, gan arī kopējā ārpolitikā. Ārpolitikā
tas izpaužas kā Āzijas valstu «demokratizācija». Izskatās, ka
Donalds Tramps varētu šo sviestaino domāšanu mainīt, bet tur vēl
jāgaida, vai tas notiks.
Iekšpolitikā tas
izpaudās kā atvērtība islama invāzijai. Situācijā, kad jau
Hantingtons brīdināja, ka ir jādomā par «civilizācijas
unikalitāti», Eiropas politiķi to pasludināja par «universālu».
Nu, it kā, visi, kas nāks, paši to sapratīs un pieņems.
Kā jau esmu minējis
citos rakstos, ir liela atšķirība pašos civilizāciju domāšanas
pamatos – polisa un orda. Ordas galvenā domāšanas īpatnība –
galvenais ir amats un nav svarīgi, kāds cilvēks tur sēž. Islamā
tas nozīmē – ja mulla saka, ka labi ir visus nošaut, tad tā ir
jādara. Un nav svarīgi, kāds ir mulla. Savukārt polisas domāšanā
tomēr cilvēki gaida, ka persona noteiktajā amatā rūpēsies par
savu tautu un ir spējīgi kritiski uzņemt amatpersonas paveikto vai
teikto. Cita lieta, ka arī polisu var apmuļķot, it īpaši, ja
cilvēki ļaujas. Tomēr šajā gadījumā šīs atšķirības
lieliski raksturo izredzes padarīt rietumu civilizāciju par
universālu – var ieguldīt cik vien vēlas, bet, ja mullas vienu
brīdi pateiks, ka datori ir slikti, arābu valstis pāris gados
atgriezīsies 19. gadsimtā un vienalga vainīgi būs rietumi.
Pašlaik attīstība un islams ir divi pretēji jēdzieni un Eiropas
attīstība ir ļoti spēcīgi atkarīga no tā, kā izdosies
ierobežot islama invāziju. Kā jau teicu – recepte ir uzrakstīta
jau 20 gadus pirms Eiropas notikumiem, bet risinājums nezin kāpēc
bija kājām gaisā.
Vai Latvijā ir
vērts turpināt kustību «Stop imigrācija»? Mēs taču esam tik
mazi un no mums tāpat bēg? Vispār jau ir. Ja jums tas liekas
smieklīgi, pavērojiet vienu no lielākajām pasaules kustībām –
milzīgs skaits pasaules valstu ir gatavas kontrolēt oglekļa
izplūdi atmosfērā. Ir kvotas, visādas kustības, siltināšana
utt. Vienīgā hohma – valstis, kas saražo lauvas tiesu oglekļa,
nav šajā sarakstā – Ķīna, ASV un Meksika. Bet visa pasaule
cenšas!
Tāpat ar Latvijas
kustību. Labāk, ka ir, nekā nav. Vienīgā problēma – žēl
noskatīties, kā ļaudis šajā kustībā mokās. Situācijā, kad
no Latvijas pat islamisti bēg, piedāvāt kā izšķirošo
argumentu, kāpēc jābalso par topošo partiju, apturēt imigrāciju
– tas ir diezgan nepārdomāti. Pasarg dievs – tas ir labs
arguments un daudz veiksmīgāks, nekā manējie līdzšinējie
pūliņi, bet vienalga – kad trešdaļa Latvijas grimst nabadzībā,
diez vai viņiem svarīgākais ir cīņa pret iebraucējiem.
Pat muļķīgākais
– ja nodibinātu tādu partiju, kā es piedāvāju, varu saderēt,
ka viens no galvenajiem punktiem būtu tieši cīņa pret islama
invāziju un domas par to, kā ierobežot imigrantu plūsmu no
Krievijas, kad tur sāksies nekārtības. Kā cīnīties par
dzimstību latviešu vidū. Jo cilvēki jau nav muļķi, lai kā arī
no malas liktos. Slinki, ar nevēlēšanos iesaistīties politikā
utt. - jā, tas ir, bet muļķi latvieši noteikti nav. Tomēr, kamēr
«Stop imigrācija» plāno saglabāt pašreizējo partijas veidolu,
neredzu jēgu nedz ar viņiem sadarboties, nedz balsot. Jo šādu
partiju liktenis Saeimā sen jau ir zināms – puse aiziet pie
«Vienotības» - tā nejauši, daļa pie «Saskaņas» un paliek
viens vai divi līderi, kas nesaprot, kas notiek.
Vārdu sakot – ko
darīt, ir zināms. Tikai nedz Eiropā, nedz Latvijā neviens to
pieņemt nevēlas. «Mūsu senči tā darīja, mēs arī darīsim!»
Diez, ja to ieviestu ekonomikā, par to arī mūsdienu deputāti
nobalsotu?
Komentāri
Ierakstīt komentāru