Superīgā IZM statistika
Jau gadiem ilgi
kaitina IZM stāsts par to, cik daudz mums ir skolotāju uz vienu
skolēnu un ka tā nekur citur nav. Tagad tas ir kļuvis par vienu no
pamatojumiem, kāpēc Bauskas novadā būtu nepieciešams likvidēt
gandrīz visas pamatskolas, pārvēršot tās par sākumskolām un
dažas pilnībā likvidēt. Ar pētījuma rezultātiem var iepazīties
šeit
http://www.bauska.lv/allfiles/files/SEEDES_IERAKSTI/PK005_Bauska_zi%C5%86ojums_rotets.pdf
Tur vairāk nekā 90
procenti ir ūdens un pārējais ir ierosinājumi, ko darīt, bez
pamatojuma ar grafikiem, attīstības līknēm. Vienīgais pamatojums
– Bauskas novada ekonomisti izrēķināja, ka pašvaldība ietaupīs
1,6 miljonus eiro. Arguments izskatās izšķirošs. Lai gan nekas
jauns jau nav pateikts – tas viss bija paredzams jau pirms desmit
gadiem un tagad šāds pētījums ir tikai agonijas fiksācija.
Turklāt nevis ar lēmumu «ārstēt», bet gan «nogriezt».
Atkal sacepos par šo
punktu - «Latvijā uz vienu pedagogu ir vismaz divreiz mazāk
skolēnu nekā Eiropā vidēji: Latvijā 6 līdz 8 (pēc IZM datiem
atkarībā no aprēķinos lietotās metodoloģijas), bet Eiropā ap
15 skolēniem uz pedagogu.» Secinājumus pēc šī stāsta nebūtu
grūti izdarīt, vai ne?
Tagad došu piemēru.
Ir divas skolas – viena, pieņemsim, Vācijā, otra – Latvijā.
Abās skolās ir vienāds stundu skaits klasēs, vienāds klašu
skaits. Pirmajā ir viens skolotājs uz 12,2 skolēniem, otrā –
viens uz 8,3 skolēniem. Kā jūs domājat – kurā skolā ir vairāk
skolēnu?
Pareizā atbilde –
abās skolās ir vienāds skaits skolēnu. Jūs teiksiet: «Kas
tā par statistiku?» Tā ir IZM statistika. Turklāt IZM reformas ir
viens no galvenajiem iemesliem, kas nosaka lielu skolotāju skaitu.
Kopš atgūta neatkarība, ir izdomāti tādi priekšmeti kā
ekonomika, sociālās zinības, ētika, dabaszinības un gan jau vēl
kaut kas jauns. Turklāt katru priekšmetu drīkst mācīt tikai
kvalificēts speciālists ar attiecīgu papīru, pat neskatoties uz
to, ka pamatskolas vecumā ar mācību priekšmetiem var tikt galā
gandrīz jebkurš ar pedagoga iemaņām. Ja citā valstī šāda
briesmīga dalījuma nav, tad arī skolotāju skaits tur ir mazāks,
jo visiem sanāk kāds konkrēts stundu skaits. Pie mums atkal ir
ļoti daudz pedagogu, kas reāli strādā citā darbā, bet izpalīdz
skolai divas vai četras stundas nedēļā jeb arī strādā vairākās
skolās un katrā skaitās kā pedagogs. Rezultātā Latvijā tas
cipars tiešām ir briesmīgs, lai arī nopietnākajos mācību
virzienos pedagogi rukā divas slodzes. Turklāt vēl ir liels
jautājums – vai ieskaita interešu izglītības pedagogus šajā
putrā. Ja ieskaita, tad vispār nekādas ticamības statistikai nav.
Un apkārtējie brīnās par to, cik pretrunīga ir šī nozare.
Normāla statistika
būtu tad, ja rēķinātu uz skolotāju slodzēm. Turklāt
salīdzinošām. Nevis paņemtu kādas valsts 30 stundu slodzi,
salīdzinātu ar mūsējo 21 stundu un tad atkal stāstītu, ka mums
daudz skolotāju, bet gan pieņemtu, ka viena slodze ir tā 21 stunda
un noskaidrotu, cik atbilstoši ir skolēni ārzemēs. Tad piemērā
dotajās skolās būtu vienāds skaits skolēnu uz stundu slodzi, kas
arī parādītu patieso pārklājumu. Kamēr tas nav izdarīts, šī
IZM «graujošā statistika» ir tukša muldēšana. Bet cilvēki
tic.
Pamatproblēma jau
pat neslēpjas apstāklī, ka ir problēmas ar mazajām skolām. Jā,
šīs problēmas ir un tiešām vajag mazo skolu vietā veidot lielo
filiāles, atstājot sākumskolas. Problēma ir apstāklī, ka pretim
skolēniem lielajās skolās neko nepiedāvā. Galvenais uzsvars –
atgriezīsimies pie pēc iespējas lielāka skolēnu skaita, lielo
«konveijeru» sistēmas un visiem būs labi. Nebūs labi.
Piedāvājuma ir jābūt kvalitatīvi labākam, bet tā vietā sola
tikai lielākas skolotāju algas, ietaupījumu pašvaldības budžetam
un … viss. Turklāt abi šie ir tik teorētiskā līmenī, ka
ticamības līmenis ir ļoti zems. Kā pieaugs skolotāju algas, ja
pēc reformas puse no lauku bērniem dosies uz Rīgas skolām, kas
jau tagad ir kļuvis par spēcīgu tendenci? Pēc sistēmas «nauda
seko skolēnam» finansējums samazināsies, skolotājiem algas
nepieaugs, budžeta maksājumi samazināsies, iedzīvotāji meklēs
pašvaldības, kur attieksme pret viņiem ir pozitīvāka. Jā,
izskatās, ka plānoto reformu Bauskas novadā tiešām «ir vērts»
realizēt.
Komentāri
Ierakstīt komentāru