Feminisms – komerciāls projekts
Kāda no ASV
televīzijām – pat nezinu kura, bet apbrīnoju par uzdrīkstēšanos
– uzņēmusi seriālu «Ādams bojā visu». Seriāls pārsteidzošā
kārtā lielākajā daļā gadījumu pārliecinoši sagrauj ļoti
daudzus mūsu dzīves mītus.
Man līdzīgi uznākusi
vēlme tā kārtīgi pakratīt vēl vienu no pašiem lielākajiem 20.
gadsimta mītiem – cīņu par sieviešu tiesībām. Vēsture
stāsta, ka 20. gadsimts ir īsts uzvaras gājiens šajā jomā.
Tagad sievietēm ir tik labi, salīdzinot ar 19. gadsimtu un vēl
senākiem laikiem un daudz labāk, nekā valstīs, kur feminisma jeb
cīnītāju par sieviešu tiesībām nav. Nu, nākotnē būšot vēl
labāk, jo šī cīņa turpinās un it īpaši atalgojuma jomā, kur
nerimst idejas par to, ka sievietes saņem par maz, salīdzinot ar
vīriešiem.
Pieļauju, ka mans
apgalvojums daudziem nepatiks, bet tas ir ļoti vienkāršs:
«Feminismam ir ļoti maz sakara ar cīņu par sieviešu tiesībām.
Tas ir lielo uzņēmēju veiksmīgs projekts, kura rezultātā
izdevās nepieļaut algu palielinājumu un pat samazināt darbaspēka
izmaksas, daudzās nozarēs panākot, ka sievietes strādā
vienlīdzīgi ar vīriešiem.»
Viens ir pateikt un
otrs ir pamatot. Tāpēc uzreiz ķeršos pie pamatojuma. Vispirms
studiju stāsts – ekonomikas jomā pasniedzējs lika studentiem
uzrakstīt ideālu pedagoga CV. Vislabāko atzīmi saņemtu tas
audzēknis, kura teorētisko pedagoga CV pieņemtu darbā izglītības
iestādes vadītāja. Vadītājai savukārt no iesniegtajiem darbiem
patika divi, bet darbā viņa bija gatava pieņemt vīrieti. Jo viņš
neaizies dekrētā un nevajadzēs ik pa brīdim taisīt pārtraukumus,
kamēr audzina bērnu.
Zinu, ka daudzi uzreiz
teiks – diskriminācija, acīmredzama. Diemžēl, nē, tieši
otrādi. Viss ir pareizi izsvērts – ja jāmaksā vienādu
atalgojumu un spējas abiem vienādas, tad jāņem vīrietis, jo viņš
uzņēmumam atmaksāsies labāk. Un te nav diskriminācijas, jo
vīrietis atšķiras no sievietes. Toties noliegt šo atšķirību –
lūk, tā gan ir diskriminācija.
Bet! Mūsdienu pasaulē
viss notiek tieši otrādi. Un šādu domāšanu uztur atalgojuma
dēļ. Lai šādā situācijā sieviete izcīnītu vietu darba tirgū,
viņai jāpiekrīt strādāt par mazāku algu. Savukārt vīrietis,
kurš vēlas konkurēt šai pat jomā, arī būs spiests piekrist
strādāt par mazāku algu. Rezultātā visiem zināmā mūža
problēma par sievietēm, kas saņem mazāku atalgojumu, nekā
vīrieši, ir feminisma pamatā – šāda sistēma ir nepieciešama
uzņēmējiem, lai panāktu, ka jomās, kur spēj strādāt
sievietes, vīrieši ir spiesti piekrist strādāt par zemāku
atalgojumu, nekā varētu pieprasīt.
Kāpēc es uzskatu, ka
šāda situācija nekādi nav saistīta ar sieviešu tiesībām? Ir
joma, ko nosaka pati par sevi cilvēces evolūcija un noliegt šo
faktu nozīmē nevis cīnīties par sieviešu tiesībām, bet gan
nolemt attiecīgo civilizāciju iznīcībai. Šī joma ir sievietes
tiesības un iespējas dzemdēt bērnu un par viņu rūpēties.
Savukārt feminisms šajā sarakstā paredz ļoti vienkārši sistēmu
– tiklīdz sieviete ir gatava strādāt, viņai jāatgriežas
darbā, neuztraucoties par bērnu un vislabāk vispār nedzemdēt, jo
tad pastāv liels risks, ka kolēģi vīrieši, kamēr esi dekrētā,
aizies karjeras jomā priekšā un sāks saņemt vēl vairāk par
kolēģi sievieti. Kas savukārt apstiprina virsrakstā pausto domu –
feminisms ir tīri komerciāls projekts, kas patiesībā par kaut ko
citu ir mazspējīgs domāt. Vēl precīzāk uz to norāda
nepārtrauktā vēlme panākt, lai sievietes būtu pēc iespējas
līdzīgākas vīriešiem. Noticēt, ka tādā veidā notiek cīņa
par sieviešu «tiesībām» var tikai mūsdienu apmātajā
sabiedrībā, kas tic tam, ko valdība stāsta.
Kā būtu jāizpaužas
cīņai par sieviešu tiesībām, ja tāda tiešām notiktu? Vispirms
– sociālajai sistēmai jāmainās, lai nodrošinātu jaunās
sievietes ar bērnu iztiku vismaz līdz tam brīdim, kad atvase kļūst
patstāvīgāka un sāk iet skolā. Nevajag stāstīt, ka tā nekad
nav bijis – līdz 19. gadsimtam, kad pasauli pārņēma
industrializācija, kas izšķīra ģimenes un salika pilsētniekus
pa maziem dzīvokļiem, sievietes ar bērniem bija liela ģimenes
klana aprūpē – atvases jebkurā laikā varēja atstāt pie
vecvecākiem vai auklēm, vienmēr atradās kāds, kas rūpējās par
audzināšanu, un, ja sieviete nevēlējās strādāt ārpus mājas
un dzīves apstākļi to nepiespieda, varēja palikt mājsaimniecībā.
Jā, māju pieskatīt nav nieka lieta, bet speciāli algotu darbu
strādāt jauno māti nedzina. Industrializācijas laikmets šo
sistēmu izjauca. Rūpnieki un feministes, kam vajadzēja darbaspēku,
kas pēc iespējas mazāk dzemdētu un vairāk strādātu,
iestāstīja, ka tā vienmēr ir bijis. Piemēram, pēc Otrā
pasaules kara Japānā feminisma kustība vēl pat īpaši nesāka
uzņemt apgriezienus, bet «Sony» firmas pārstāvji savā rūpnīcā
pieņēma darbā tikai sievietes virs 30 bez bērniem jeb, vienkāršāk
sakot – vecmeitas. Viņas bija precīzas, centīgas, prasīja
salīdzinoši mazu algu, maz izvēlējās izklaides un bija gatavas
strādāt ilgāk. Un tam nebija nekāda sakara ar sieviešu tiesībām,
lai arī feministes pasniedz savu uzvaras stāstu tieši šajā jomā
– kā iespēju strādāt darbu vienlīdzīgi ar vīriešiem.
Tātad vēlreiz – kā
vajadzēja izpausties cīņai par sieviešu tiesībām! Pirmo jau
minēju – atbalsts līdz brīdim, kad atvases iet skolā. Otrs –
garantēts pensijas apjoms par mājās pavadītajiem gadiem, audzinot
bērnus, piesaistīts izaugušo bērnu sociālajām iemaksām. Jo
pašreizējā feminisma «līdztiesība» nenormāli diskriminē
daudzbērnu ģimenes – septiņu bērnu mātei nopelnīt normālu
pensiju ir nereāli, savukārt sievietei bez bērniem – reāli, bet
sociālos maksājumus šai sievietei bez bērniem maksā daudzbērnu
ģimenes atvases. Ja feminisms patiesi iestātos par sieviešu
tiesībām, tad pirmā rūpe būtu tieši par finansiālo
nodrošinājumu sievietēm ar bērniem, nevis cīņa par
«vienlīdzīgu» atalgojumu.
Noteikti nepieciešami
arī papildus faktori – speciālas valsts apmaksātas apmācības
māmiņām, kas vēlas sākt strādāt. Ne tikai atgriezties darba
tirgū, kā to vēlas feministes, bet vienkārši – pat esi
apguvusi tikai pamatskolu, lai ir izglītības iestāde, kas tev
palīdz apgūt izglītību, ko tu vēlies. Mainīt pilnīgi un
absolūti idiotisko domāšanu, ka sieviete bez augstākās
izglītības ir tukša vieta sabiedrībā. Neapšaubu to, ka
izglītība ir vajadzīga, bet mūsdienās tai ir pārspīlēta
nozīme personības vērtējumā.
Vienlīdzības galvenā
pazīme ir iespēju vienlīdzība. Savukārt feminismam izvēle ir
vienā virzienā – strādā, vecen, tad tev būs. Kad pienāks
vecie gadi, tad uzturu tev nodrošinās to sieviešu, kuras tu
nicini, bērni, ar sociālajām iemaksām sagādājot pensiju. Bet tā
jau nav diskriminācija, vai ne. Just business.
Komentāri
Ierakstīt komentāru