Par godīgām algām
Turpinot tēmu par godīgiem nodokļiem,
gribētos piedāvāt ideju arī par godīgām algām un atalgojumu.
Uzreiz gribu atzīmēt – lai arī valsts pārvaldē ir jārēķinās,
ka speciālistu darbu var ietekmēt tirgus sektora atalgojuma
izmaiņas, tomēr privātā sektora algu noteikšanas sistēma nekādā
veidā nevar pilnvērtīgi veidot arī valsts atalgojuma sistēmu.
Vispirms – atalgojuma lielums.
Piedodiet, bet mana versija ir vienkārši – lielākā alga valsts
sektorā nedrīkstētu pārsniegt mazāko attiecībā 1:3. Ja nosakām
minimālo algu 250 lati, kas šajā situācijā veido esošo minimālo
+ sociālā nodokļa maksājums no uzņēmēja puses, tad lielākā
alga nedrīkstētu pārsniegt 750 latus, kas būt prezidenta
atalgojums. Negodīgi, godīgi, maz, daudz? Ja kādam liekas, ka
prezidentam ir par maz, tad gribētos atbildi uz vienkāršu
jautājumu – ar ko atšķiras prezidenta un sētnieces kvalitatīvi
padarītais darbs? Ja abi centīgi strādā un visi ir apmierināti?
Atbildība un izglītība varētu pacelt šo latiņu trīs reizes,
bet pārējā starpība man pašlaik ir neskaidra. Pamatot to ar
tirgus likumiem ir muļķīgi – valsts iestādēs nosacījumi ir
vienkārši – ir jāpilda savi pienākumi, darbs jāveic
kvalitatīvi. Tad tu saņem attiecīgu algu. Novērtēt sētnieces
vai prezidenta darbu ar peļņas rādītāju vai valsts ienākumu
palīdzību ir muļķīgi – to nevar šādā veidā izdarīt.
Pieļauju, ka uzreiz kāds teikts –
tas ir korupcijas risks. Diemžēl mūsu valstī tas ir vienkārši
smieklīgs arguments – visi atklātie korupcijas gadījumi vai
gadījumi, kad ir aizdomas par korupciju, ir saistīti ar
amatpersonām, kuras saņem ļoti labas algas. Latvijas problēma
korupcijas jomā ir nevis mazās algas, bet gan speciālo dienestu
nespēja apkarot šo problēmu un valdības nevēlēšanās kaut ko
mainīt.
Izveidojot šādu piesaisti, panāktu
divus plusus – valsts amatpersonas būtu beidzot ieinteresētas
palielināt iedzīvotāju ienākumus, jo pie tiem būtu piesaistīti
arī viņu ienākumi. Un samazinātos nevienlīdzība atalgojuma jomā
Latvijā.
Nākamais punkts būtu skaidras
definīcijas, kāda mēroga speciālisti saņem konkrētu atalgojumu.
Piemēram, nosakām, ka minimālā alga ir 300 lati, prezidentam –
900. Gan jau pēdējais būs neapmierināts, ja nebūs pašreizējais,
kurš tāpat dzīvo no pensijas, bet tā ir vēl viena latviešu
problēma – politiķi, nokļūstot amatā, parasti aizmirst, ka tur
ir it kā ar mērķi aizstāvēt savas idejas un tautas vēlmes, nekā
iedzīvoties naudā. Vajadzētu to atgādināt.
Tad nu ar šādu minimālo algu 300
lati nosakām, ka valsts vai pašvaldību iestādes darbinieks ar
augstāko izglītību saņem 500 latus. Ja viņš ir speciālists
atsevišķā jomā -
600. Vadītājs – 700. Pedagogiem par
slodzi, kura beidzot varētu būt atbilstoša reālajam darba apjomam
un nozīmētu, piemēram, 25 reālās stundas + 15 stundas darbu
labošanai un darbam ar skolēniem, saņemtu 600 latus. Būtībā
šādu sistēmu nebūtu grūti izdomāt un realizēt. Augstāku
uzņēmumu un pašvaldību vadītāji – 800 latus. Maz? Nu,
piedodiet, ko teikt visiem tiem, kas tagad saņem 200 latus? Nekad
nepiekritīšu, ka tie, kas gatavi sev maksāt valsts uzņēmumā
8000 latu mēnesi, ir 40 reizes vērtīgāki par sētnieku.
Privātie uzņēmumi ir cita joma. Ja
kāds spēj nopelnīt desmit tūkstošus latu, bet cits – 200, tad
tā vienkārši notiek. Tomēr arī šajā jomā būtu nepieciešams
palielināt minimālo algu, jo ik pa brīdim kaitina uzņēmēju
stāsti par to, kā strādnieki neko nemāk, neko nedara, bet tai pat
laika strādā par minimālo algu un bieži vien nodrošina šiem
pašiem uzņēmējiem iespēju doties ārzemju braucienos un citādi
izklaidēties. Pēdējais piemērs bija televīzijas darbinieka
stāsts par to, kā uzņēmums mēģināja ietaupīt naudu, maksājot
algu aploksnēs un pamatojot ar to, ka ienākumi ir nelieli. Bet
beigās peļņa bija, tāda, ka ļautu simtiem darbinieku samaksāt
algu ar visiem nodokļiem. Diez vai minimālā alga un nodokļi ir tā
sfēra, kas traucē Latvijā uzņēmējdarbību.
Ja mūsu ierēdņi šajā sistēmā
vēlēsies lielākas algas – lūdzu, visas iespējas to paveikt,
uzlabojot valsts ekonomiku. Patiesībā šos skaitļus vienkārši
var piesaistīt arī pie valsts budžeta ieņēmumiem – nedomāju,
ka mūsdienu informācijas tehnoloģiju laikmetā tam būtu lielas
problēmas.
Valsts iestādes bieži vien saka –
šādā situācijā labākos speciālistus piesaistīt privātie
uzņēmumi. Nu, šajā situācija varu pateikt tikai vienu – tā
jau priekšlaicīgi ir izglītības sistēmas problēma. Patiesībā
labākie speciālisti tieši šādā veidā arī rodas – praksē
strādājot. Un, ja valsts uzņēmumam izdodas sagatavot speciālistu,
kurš var iet strādāt privātajā nozarē un maksāt četras,
piecas reizes lielāku algu, samaksājot nodokļos tādu summu, kas
pietiktu algai diviem speciālistiem valsts iestādē – prēmiju
šādiem uzņēmumiem, nevis vaidēt par to, ka privātie pārvilina
darbiniekus. Un tur patiesībā uzreiz varētu pievērsties vēl
vienai tēmai – Latvijas izglītības sistēmas bezjēdzība un
nepārtrauktā došanās un kārtējā bezdibeņa pusi, tai pat laikā
jau gadiem gatavojot nevis darbiniekus, bet gan cilvēkus, kas māk
atrakstīties.
Komentāri
Ierakstīt komentāru