Latvijas izglītības sistēma kā talantu kapsēta
Pieļauju, ka
ikviens ir dzirdējis Latvijas valstsvīru aicinājumus, lai mums
būtu pēc iespējas vairāk augsti izglītotu un labu prasmju
darbinieki un uzņēmēji, kā arī stāstus par to, ka valsts
iegulda pēc iespējas vairāk izglītībā, lai tā būtu pēc
iespējas kvalitatīvāka. Realitātē tas viss ir lieli meli.
Ja Latvijas
izglītības sistēmai ir viena vienota īpatnība, tad to var
nosaukt vienkārši – talantu kapsēta. Te pat varbūt nerunāsim
par to, cik labi vai slikti ir priekšmeti, kurus tur pasniedz, jo tā
kopumā latviešu valoda un matemātika ir diezgan labā līmenī,
savukārt pārējie priekšmeti ļauj vismaz kādus savus talantus
nojaust. Toties tas, kā notiek mācību process, talantus neattīsta.
Apmēram pirms
pieciem gadiem mēģināju saprast, kas no skolas mācību
priekšmetiem man ir ļoti noderējis dzīvē un sapratu, ka, izņemot
matemātiku, gandrīz nekas. Vēsturē man bija talants – tur nav
šaubu, bet tas veidojās, lasot vēsturiskas grāmatas, jo skolas
literatūra, sākot no 8. klases, kļuva ļoti garlaicīga un
neinteresanta. Savukārt tajā laikā mums pat projektu nebija. Arī
tagad tie maz palīdz. Tad vēl man noderēja foto pulciņš,
amatniecības pulciņš, pašmācības ceļā apgūtās datorprasmes,
kā arī tūkstošiem izlasīto grāmatu. Nē, tiešām – ar to es
patiesi dzīvē pelnīju, nevis ar vidusskolas un augstskolas
diplomiem. Papīri izrādījās labi, bet jēga – maza.
Pieļauju, ka skola
ļoti noder ekstravertiem, veidojot viņu prasmes dzīvot sabiedrībā,
bet man kā intravertam tikai kā regulārs stresa avots. Vai tā
jābūt? Nezinu uzreiz ko teikt, bet ir bijis pietiekami daudz
iespēju paskatīties uz situāciju no malas un ir skaidrs, ka tāda
situācija skolai ir raksturīga.
Viens no galvenajiem
iemesliem – skolas sistēma talantus nemeklē. Vispār. Tādi tīri
PSRS laiki – mums ir GOST, kas piedāvā visiem 20 preces.
Vienādas. Nemainīgas. Nekādas diversifikācijas, atšķiras tikai
kvalitatīvais izpildījums. Turklāt tā saucamā talanta «rādītājs»
ir tikai vidējā atzīme, kam vispār ar talantu maz saka. Daži
dzīves piemēri.
1. 8. klase – mūs,
divus puišus pasauc piedalīties skolas matemātikas olimpiādē.
Uzvarētājs – absolūts teicamnieks – jau iepriekš ir zināms,
vienkārši vajag, lai būtu kaut kāds fons. Rezultātā – man
pirmā vieta, draugam otrā, teicamnieks trešais. Man gan beigās tā
arī semestrī vairāk par 8 matemātikā nebija, bet būtību tas
nemainīja. Starp citu – pat tik atklātas talanta izpausmes skolu
maz interesē – tikai uz olimpiādi. Jo rādītājs jau ir tikai
vidējā atzīme.
2. Skolā ir čalis,
kuru pārceļ uz nākamo klasi tikai tāpēc, ka viņš sēž klusi.
Visos priekšmetos 4. Pēc vidusskolas džeks sāk darboties ar
datoriem – izglītības nav, papīru nav, bet darbojas tīri
veiksmīgi. Loģika?
3. Stāsts par
«vājajām» lauku skolām. Kur pedagogi bieži vien tiešām meklē
skolēna talantus. Ierodas meitene no lielās skolas, kura
disciplīnas dēļ no turienes izmesta. Pirmajā gadā lauku skolā
vidējā atzīme ap deviņi, bet galvenais – ar zinātniski
pētniecisko darbu Latvijas finālā.
Tālāk šie
«talanti» pēc aptuvenām savām labākajām atzīmēm nonāk
augstskolās un pēc augstskolām, ja izdodas, aptuveni desmit gadu
laikā vai pat ilgāk atrod savus reālos talantus. Cits gan paliek
visu mūžu nemīlamā darbā. Starp citu – šie neizprasto talantu
cipari ir briesmīgi. Zinu augstskolu kursus, kur savā profesijā
strādā pieci procenti vai pat mazāk cilvēki.
Vai var atrast
vairāk talantus un ar viņiem strādāt? Vispār jau var. Pirmā
lieta – skolās vajag vismaz reizi mēnesī kādu pasākumu, kas
saistīts ar talantu. Piemēram, visa klase pilda elementāru
programmēšanas uzdevumu. Labākie iet uz novada pasākumu, turklāt
godina ne tikai uzvarētājus, bet visus. Notiek vēl vairāki
programmēšanas pasākumi, kur noskaidrojam aptuveni desmit,
divdesmit tos, kam tas interesē, organizējam programmēšanas
pulciņu un pēc gadiem desmit mums no katriem 200 bērniem būs
apmēram pieci puslīdz normāli un apmēram tikpat izcili
programmētāji. Tādā pašā stilā var meklēt labus menedžerus –
runātājus, aktierus, sportistus, inženierus, ķīmiķus, fiziķus
utt.
Kā piemēru varu
minēt dambretes projektu, kurā piedalījos. Ar dambreti skolās ir
grūti – it kā oficiālas sacensības ir, bet arī pēc tām
talantus atrast ir grūti. Uz sacensībām reti kurš ierodas tāpēc,
ka tās patīk. Parasti tā ir iespēja šajā laikā nebūt skolas
solā vai vienkārši uzspēlēt. Trenēties vēlas maz. Mēs
sarīkojām turnīrus gandrīz visiem novada pirmo klašu skolēniem.
Labākie pēc tam vēl trīs reizes tikās turnīros. Pēc tiem uz
republiku devās apmēram desmit dalībnieki, kuri republikas
sacensībās individuāli izcīnīja trīs zelta, divas sudraba,
vienu bronzas medaļu, Latvijas kausā 1. un 2. vietu zēniem, 2.
vietu meitenēm, kā arī komandu sacensībās sudraba medaļu. Ja
nebūtu sarīkota talantu meklēšana, puslīdz ir skaidrs, ka
Latvijas čempionāta līmenī spēlētu tikai viens no šiem
bērniem.
Paņemsim vēl vienu
dambretes piemēru, kas parāda, ka skola ne tikai nemeklē talantus,
bet pat viņus speciāli bremzē. Kad bērni atnāk uz treniņiem,
treneris novērtē bērna spējas un iedod uzdevumu, kas atbilst. Ja
abiem bērniem ir desmit gadi, bet viens ir Latvijas čempions, otrs
iesācējs, tad nekad abiem nedos vienādus uzdevumus. Pat ja vecuma
vienāds. Un, pat ja abiem iedotu vidēju uzdevumus, tad arī nebūtu
jēga – iesācējs nesapratīs, čempions vienkārši paķiķinās
– kur tik viegls. Un tad apskatāmies, kas notiek skolās? Visiem
vidēju spēju uzdevums. Gan čempionam, gan nemākulim. Rezultātā
nemākulis nevelk, čempionam nav interesanti. Un neko arī mainīt
nedomā. Starp citu – jaunā «koncepciju» izglītība šajā
virzienā ir vēl stulbāka. Šajā sistēmā mērķis ir apvienot
vienā šaha un dambretes nodarbības un visiem pasniegt kaut ko
apmēram pa vidu.
Kāpēc skolās
šādas sistēmas neizmanto? Vispirms, tas neiederas pašreizējā
izglītības sistēmā, kur galvenais ir vidējā atzīme, nevis
bērna attīstība. Otrkārt – tas prasa darbu un mācību procesa
diversifikāciju. Būtu jāatzīst, ka reāli nopietnas mācības ir
matemātika un valoda un par pārējo būtu ļoti jāpadomā – kā
to vienkārši pasniegt, lai būtu interesanti, apmēram rastos
izpratne un piestrādāt pie atsevišķiem priekšmetiem vai
pulciņiem, kas palīdzētu bērnu talantiem. Būtu jāpievērš
lielāka uzmanība diversificētai mācīšanai un jāveido
internāti, lai veidotos klases, kur bērni koncentrētos uz saviem
talantiem. Vai Latvijā tas ir reāli? Pašlaik tā neizskatās.
Kad jūs atkal
dzirdiet, kā valstsvīri stāsta, ka viņi ļoti rūpējas par
bērniem un kā tik nu izglītības sistēma mainīsies uz labo pusi
– tie diemžēl ir kārtējie meli. Viņiem tā ir vienkāršāk –
jo jūs taču ticiet.
Par attēlu pie
raksta – piedodiet, bet nekas īsti labāks tā arī nav izdomāts.
bet zināt tas pats notiek citās valstīs .. izglītības sistēma ir sena un noteikti neatklāj talantu. māca katrs pēc viena .. dažādu talantu bērni varbūt dažreiz pat nezina, cik viņi ir talantīgi. Man ir paveicies, viens no maniem kursabiedriem tagad parāda piedziņu strādā un iet ļoti labi
AtbildētDzēst